söndag 29 maj 2011

Glassen igen

Idag fångade jag den hemlagade glassen på bild innan den försvann. Här är vaniljglass, chokolate chipglass och grädde och en bit choklad.

Och här är ingredienserna. Jag glömde att sätta med vaniljpulvret på bilden. Chokladen är 70 %-ig, men varken eko eller rättvisemärkt och innehåller ju en del socker, men till en sats chokladglass använde min man 3 chokladbitar, så i glassen blir det inte mycket socker. Nu när jag läste noggrannare så innehåller den dessutom sojalecitin, vilket verkar vara svårt att undvika i choklad, tyvärr. Till och med ekochoklad kan komma undan med icke-ekologisk sojalecitin, eftersom mänderna (tack och lov) är så små.

Sen kan man ju - när man hetsat upp sig tillräckligt mycket för att ens rena, hemlagade glass innehåller både algslem och genmanipulerad soja - ändå komma ihåg att köpeglassen tävlar i en helt annan kategori när det gäller både tillsatsämnen, socker, märkliga ingredienser och spår av både det ena och det andra.

2 kommentarer:

  1. Ser goda ut dina glassar!! Lindts choklad är förresten utan sojalecitin. Finns den inte i din butik kan du kanske be dom ta in den.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Jag hittade Lindts, men den var inte tillräckligt mörk, bara 55 %, så jag ska se om jag ska be dem ta in någon mörkare version. Jag såg också idag att Urtekrams eko/rättvisemärkta choklad var utan sojalecitin, men den var också bara 55 %.

    SvaraRadera