lördag 28 maj 2011

Tillsatsämnen i ekoprodukter


I kölvattnet av bland annat Den hemlige kocken och Äkta vara av Mats-Eric Nilsson är det många som undviker alla slags tillsatsämnen till vilket pris som helst, också dem som är tillåtna i ekologisk mat.

I ekologisk mat är det bara vissa tillsatsämnen som är tillåtna och de ska vara av naturligt ursprung. I och för sig är inte allt som finns i naturen bra för människan heller, men åtminstone kan man lita på att de inte är av konstgjort ursprung och inte tex genmanipulerade. Målet för mig också är förstås så lite tillsatsämnen i maten som möjligt, men jag har tills vidare i alla fall valt att lita på att de tillsatsämnen som finns i ekologisk mat är okej.

Ibland, men inte särskilt ofta, finns det ekologisk mat som innehåller tillsatsämnen, medan det går att hitta motsvarande konventionella produkt utan tillsatsämnen. Den som jagar tillsatsämnen väljer då kanske hellre den konventionella produkten. Ett bra exempel är ekologisk grädde, som innehåller tillsatsämnet karragenan, medan det finns konventionell grädde som inte innehåller några tillsatsämnen alls.

Jag väljer nästan konsekvent den ekologiska versionen, oberoende av eventuella tillsatsämnen som inte finns i den motsvarande konventionella (men som sagt det är inte så väldigt ofta detta är fallet). Låt mig förklara hur jag tänker med grädden som exempel:

Ekologisk grädde innehåller 99,8 % grädde och 0,2 % tillsatsämnen i form av karragenan. Kossan som har gett mjölken har fått leva ett någorlunda drägligt koliv, enligt reglerna för hur en ko i ekologisk produktion ska leva. Hon har fått äta ekofoder och varit ute och tuggat i sig gräs och haft tillräckligt med svängrum. Inget genmanipulerat foder eller artfrämmande dito har idisslats där inte. Sen har det tillverkats grädde enligt reglerna för hur ekogrädde ska tillverkas. Tyvärr har inte tillverkaren sen trixat lite med grädden och satt till karragenan, vilket är väldigt synd, för roligare skulle det ju ha varit att få 100 % ekogrädde.

Men om jag nu inte vill ha karragenan i min grädde till något som helst pris, så måste jag alltså välja konventionell grädde. Nu får jag inte längre 99,8 % ekologisk grädde, utan 0% ekologisk grädde. Den innehåller visserligen inga tillsatta ämnen men nu vet jag inte längre hur det har gått för min kossa och vad hon riktigt stått och idisslat för foder. Kanske något bra, kanske något genmanipulerat, eller andra underligheter, som jag också så småningom får i mig i någon form med grädden, för här gäller inte samma stränga regler som i ekologiskt jordbruk.

Vad är då karragenan? Det är en algväxt, som ursprungligen hittades/upptäcktes på den irländska kusten. Där finns flera orter som heter Carrageen. Man upptäckte för över 150 år sen att den innehåller ett gele'bildande ämne. Den användes redan då som bland annat föda, gödningsmedel och medicin. Numera odlas algen kommersiellt.

Själv känner jag att jag tills vidare hellre äter ekologisk grädde med lite algrester i än konventionell grädde med vem vet vad i (eller helt okej konventionell grädde, men det är inte garanterat).

Karragenan låter lite skrämmande, lite som cancerogen. Kanske det inte skulle låta så farligt om den hade ett annat namn?

Här finns en länk till en irländsk sida om alger.

Om någon känner till någon forskning som visat att karragenan är cancerframkallande, så kommentera gärna. Jag har försökt googla, men inte hittat något, annat än väldigt många ekobloggar där man skriver att den är cancerogen, utan att hänvisa till någon forskning.

Det här är bara som jag tänker.


2 kommentarer:

  1. Tack för bra svar! :)

    En fråga till matindustrin vore ju: VARFÖR behövs karragenan i just den ekologiska grädden? Har du hittat nåt på det?

    Jag vet att det säljs ekogrädde 100% i vårt västra grannland och väntar med spänning på att det ska dyka upp här. Då borde jag kanske visa åt industrin att jag är intresserad av ekogrädde...? Lite större förpackningar vore inte helt fel det heller. 2 dl räcker inte långt med vårt gäng. Jag ska fundera på saken...
    /Mia

    SvaraRadera
  2. Jag hittade Arla Ingmans ekogrädde, som är tillverkad i vårt västra grannland i affären den här veckan. Men den innehöll också karragenan, så glädjen var kortvarig. Den var inte låglaktos och lite billigare än den inhemska varianten, men vi måste ju ha låglaktos hos oss pga minsteman.

    På förpackningarna står det att man använder karragenan istället för att homogenisera. Någonstans läste jag att det är för att fetten inte ska dela sig, men det gör det ju redan i ekomjölken, så det skulle vi ju klara av!

    Jag håller med om att 2 dl är alldeles för små förpackningar.

    SvaraRadera