måndag 23 maj 2011

Titel: Professionell röjare

Det kom en bilaga till dagstidningen här om dagen, där det var en intervju med en "professional organizer" som det heter på engelska eller "ammattiraivaaja" som det heter på finska. På svenska kanske det heter professionell organiserare, men jag tycker att det direktöversatta ordet "röjare" från finska är lite roligt. Inte för att det här inlägget skulle handla om ord, utan om tankar kring hennes jobb, men i alla fall.

Maria Laitinen heter hon och hon säger att orsaken till det kaos, som många människor lever i idag är överflödet. Dagens överflöd i kombination med den gamla tanken att allt ska sparas utifallatt... Hon säger att kaoset till och med kan leda till att man drar sig undan socialt och börjar skämmas, men att man inte längre klarar av att göra något åt sitt kaos. Då kan hon komma in och röja upp och hjälpa till att avgöra vad som lönar sig att spara och vad man kan ge bort eller sälja eller slänga. Sen hittar man tillsammans på en egen plats åt varenda en grej som finns kvar. Hon säger att många känner sig lättade och fria när inte sakerna styr längre utan de kan styra över sakerna.

Jag har i alla fall turen (?) att vara gift med en, om inte professionell, så i alla fall fritidsorganiserare. "En in en ut" är alltid hans motto så här samlas inte mycket på hög. Och skulle det råka bildas början till högar så får man försvara dem noga om man vill ha kvar dem! Men jag har nog påverkats av honom och kanske håller på att bli värre själv, börjar smått fascineras av mottot "en in, två ut". Fast på något sätt verkar det inte funka i barnens rum...

En gång har jag flyttat utomlands med det som rymdes i en liten tvådörrarsbil och jag saknade inget. En flytt nu skulle kräva betydligt större fordon (men så är vi ju betydligt fler nu). På något sätt fascineras jag av det enkla livet. Kanske jag romantiserar - man gör ju ofta det med det man inte har - men jag önskar mig nog ett lite mera minimalistiskt liv.

För vad behöver man egentligen? Inte en massa saker som ska skötas och underhållas och betalas för och som ska förvaras någonstans... och särskilt inte en massa saker som varken blir skötta eller underhållna och som inte har någon ordentlig plats utan bara dräller runt och stjäl energi.

Man kan låna böcker och tidningar på biblioteket, hyra filmer på nätet, köpa färre, men bättre kläder som man verkligen tycker om, sälja eller ge bort barnens kläder och leksaker genast när de har vuxit ur/ifrån dem, ta väl hand om och reparera/fixa upp det man redan har i stället för att köpa nytt, tacka nej till gratis varor som man inte har önskat sig, nöja sig med ett eller två exemplar av något istället för sju eller femton, hyra maskiner som man bara behöver ibland, äga tillsammans med någon och allt möjligt annat.

Eller varför inte sälja allt utom några klädesplagg, ett par kastruller och tandborsten och flytta till en husvagn, he, he!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar