tisdag 10 maj 2011

Nässelpesto!



Idag vågade jag mig äntligen på att göra något med nässlor. Valet föll på pesto, faktiskt. Det var säkert ren och skär nybörjartur, men den blev riktigt bra. Turen berodde delvis på att min nässelodling - den som växer under barnens studsmatta och den samma som jag hatade hela sommaren ifjol - inte hade blivit så stor ännu, så råvaran nässla fick spädas ut lite med andra örter som jag råkade ha hemma. Knappast såna som man traditionellt sätter i pesto.

Receptet som jag utgick från hittade jag i PS Leva, men det blev ganska många omändringar, för man tager ju vad man haver.

Nässelpesto utgående från följande Rucolapestorecept (jag lagade halv sats på grund av råvarubrist)

1 dl solrosfrön eller pinjenötter (jag hade solrosfrön och lite cashewnötter)
100 g rucola eller persilja (jag hade i nässlor, lite persilja, lite koriander, lite någonting som jag inte kommer ihåg vad den heter. Basilika skulle säkert också gå bra.)
1,5 dl olivolja
1 dl finriven lagrad ost (jag använde bara vanlig edamost, den ekologiska varianten, som har mycket bättre smak än konventionella och lite äkta fetaost)
1 vitlöksklyfta
salt
svartpeppar

Det kanske inte lönar sig att göra peston BARA på nässlor, men den här blandningen blev bra. Tonåringen tog till och med mera.

Och så kan jag ju berätta att den övriga familjen inte har någon aning om att det var nässelpesto som det bjöds på idag. Så säg ingenting!

2 kommentarer:

  1. Barnen i vår familj väntar så på vårens första nässelsoppa! Har tänkt vara flitigare med att plocka nässlor i år. Man kan ju förvälla den och ha i frysen så kan man äta nässelsoppa året runt. Det är synd att vi inte förstår att utnyttja växter som finns överallt omkring oss. Läste nyligen detta:http://www.ennenvanha.fi/ennen-nokkonen-ei-ollut-rikkaruoho

    SvaraRadera