tisdag 19 maj 2009

Bibliotekets lov



När jag var liten var det något av det bästa jag visste att komma hem med en hel hög med olästa böcker från biblioteket. Jag satte mig i soffan och så var det bara att börja välja och vraka och läsa. Jag vet inte om mina barn känner likadant, men de kommer i alla fall väldigt gärna med till biblioteket och lånar ivrigt så mycket de får. Kanske någon tittar lite snett på oss, men vi lånar i alla fall så mycket som det ryms i väskorna och som jag orkar bära. Själv hinner jag sällan gå och botanisera bland hyllorna numera (åtminstone inte om barnen är med), men jag hittar nästan alltid en eller flera intressanta böcker i "snurrhyllan" med nyheter. Tidningar brukar jag också plocka med mig så mycket jag hittar... Nu har jag läst nästan alla mina standardtidningar, så jag har börjat låna andra, som jag inte prövat på tidigare. Men det är inte så tokigt det heller, för plötsligt kan man upptäcka något nytt och intressant...
Ja, i själva verket gillar jag fortfarande att komma hem med en hel hög med olästa böcker och tidningar. Och underbart att det här är en hobby jag kan odla hur mycket jag vill, för den är både miljövänlig och ekonomisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar