tisdag 5 maj 2009

Klädjakt


Att hitta kläder som är ekologiskt gjorda och/eller rättvisemärkta är lättare sagt än gjort. Det beror ju på vem som ska ha dem, förstås.

Om jag tänker på mig själv så funkar det rätt bra. Utbudet av damkläder är någorlunda okej. Det finns många nätbutiker som säljer (fast jag har egentligen aldrig tyckt om att köpa kläder per postorder eller på nätet, för jag vill känna på dem, se på dem och framförallt prova dem först), och det ekoutbud som finns i klädaffärerna riktar sig främst till kvinnor. Dessutom kan jag göra ett och annat second hand fynd och köpa sånt jag behöver efterhand. Det är liksom ingen panik.

För män finns det däremot... tja, t-shirts finns ju att välja mellan och en och annan skjorta, men inte särskilt mycket mer. Rätta mig gärna om jag har fel. Och min käre make gillar inte att gå omkring med en virtuell lista i huvet och komma ihåg vad han behöver och köpa det då när han råkar hitta det, så som jag kan göra. Nej, om han ska ha ett par byxor, så går han och köper ett par byxor, och sen åker han hem igen. Punkt.

Barnen är också ett kapitel för sig. Den minsta lyckas jag hitta en hel del snyggt och lätt begagnat till. Och lite ett och annat ekologiskt/rättvist producerat finns det också till dagligt bruk. Han har inte så starka åsikter om vad han ska ha på sig. Mellanflickan däremot vet precis vad hon ska ha och inte ha, och det är INTE neutrala färger eller enfärgade kläder kan jag tala om. Mera princessor och Hello Kitty och sånt, ljusår från något rättvist. Har ibland försökt lösa det lite grann i alla fall, genom att tex stryka på någon fin bild på en enfärgad tröja. Men inte orkar jag alltid vara så präktig. Vår fotbollsspelare har jag ju nämnt förut. Utanför planen är han inte så noggrann, bara det är bekvämt och ligger överst i klädhögen, så i övrigt brukar jag nog hitta kläder åt honom, om det inte gäller sportkläder.

Men sen undrar jag vad man ska göra med utekläder, skor, stövlar??? I vintras skrev jag till några s.k. inhemska klädproducenter och frågade om hur och var de tillverkar sina kläder/skor och varifrån råvarorna kommer. Två svar fick jag (de övriga ignorerade hela frågan) och svaren var långa och invecklade, men egentligen tror jag inte jag fick svar på något alls. Också de flesta som uppfattas som inhemska märken har sin tillverkning någon annanstans. Men när vi har behövt köpa tex utekläder och -skor, så har jag i alla fall försökt välja inhemskt, om det funnits. På så sätt stöder jag ju åtminstone arbetsmöjligheterna i Finland, om inte annat. I övrigt kanske det blir HM, för de har de senaste åren, efter köpbojkotter och massiv kritik under tidigare år (internationellt) rankats som en av de bästa inom den vanliga klädindustrin (även om de har en bra bit kvar på vägen till helt etiskt och ekologiskt hållbar klädindustri).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar