torsdag 21 maj 2009

"Håll marken hemma"



Det är konstigt, när jag försöker stoppa de stora hjulen, som har snurrat hårt och försöker lugna ner livet, leva mer miljövänligt, fundera ut vad som är verkligen viktigt, försöka gå mot strömmen och inte ta in alla budskap som strömmar emot oss överallt - då kommer minnen av sånt som har påverkat mig för länge sen upp. Det finns en slogan som har fastnat i mitt minne. Jag minns att den stod på en plansch på en anslagstavla i lågstadieskolan jag gick i. Jag kan minnas exakt var anslagstavlan fanns och jag måste ha gått förbi den varje skoldag där någon gång i början av 80-talet kanske. På planschen stod det "Håll marken hemma!". Jag förstod inte vad det betydde och frågade någon. Den förklaringen har följt mig fram till idag och numera kanske med ännu större styrka än förut. Genom att välja lokala produkter (vare sig det gäller lokala grönsaker eller finsktillverkade möbler) så gör man ett val både för miljön och för arbetstillfällena i Finland. När jag köper wc-papper, för att nu ta ett alldagligt exempel (vi har inte börjat torka oss med tidningspapper ) så letar jag alltid efter miljömärkt OCH finsktillverkat. Svanen och nyckelflaggan.
Det finns ju inflytelserika personer som säger att vi ska fortsätta att konsumera, konsumera, konsumera. De som inte gör det är illojala bakåtsträvare, som sätter käppar i hjulet för våra ekonomiska framgångar och inte bidrar till att Finland kommer ur träsket och arbetslösheten. Jag för min del ser inte hur vi skulle få det bättre genom att köpa ännu mera och öka på miljöbelastningen och sopbergen och stressen och flygga eller skeppa in en massa plast från Kina. Men då jag MÅSTE skaffa något gör jag det gärna så att det gynnar arbetskraften i vårt land och helst i kombination med rättvisa och miljövänliga råmaterial.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar