söndag 10 maj 2009

Tvättberg

Måste erkänna ett område där jag i alla fall inte ännu har lyckats med mina ekologiska målsättningar. Det stavas torktumlare. Minstingen har magsjuka för tillfället. Tvättberget har vuxit till oanade höjder och tvättornet jobbar för högtryck. Okej, tvättmaskinen funderar jag inte ens på att avstå från, men torktumlare brukar ju vara ekologiskt medvetna människors hatobjekt nummer ett. Ett osunt kärleksförhållande, jag vet, men jag kan bara inte göra slut... Jag avskyr att ha kläder på tork överallt och vår bakgård är grannarnas framgård (och idag regnar det dessutom). Att torka kläder kring öppna spisen skulle jag aldrig göra, hur ekologiskt det än är. Det ser ju så FULT ut. Dessutom är det ett tråkigt jobb, särskilt med våra tvättmängder (minstingen producerar säkert hälften av vår sammanlagda tvätt!) och så blir kläderna så "hårda"... Märker att jag hittar svepskäl hur många som helst... *rodnar*... (Dessutom att torka kläder INNE drar nästan lika mycket energi som att torka i torktumlare, endast utealternativet är ett ekologiskt alternativ på riktigt). Allt som jag annars med glädje genomlever för ett mera ekologiskt liv kommer på fall här... Kanske jag måste börja med en avvänjningkampanj? EN tvätt i veckan får hänga ut, sen ser vi hur det går... (För jämlikhetsivrare så kan jag tala om att matlagning och tvätt oftast är på mitt ansvarsområde medan min man står för ett skinande rent hem och allt som måste fixas )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar