tisdag 26 maj 2009

Frivillig enkelhet


Vill bara skriva att Lise-Lott Hellöre hade en jättebra kolumn i dagens VBL om frivillig enkelhet "Få mer - för mindre". Önskar att jag själv hade skrivit den!

"Sådana här företeelser är ett skratt i ansiktet på marknadskrafterna som vill skapa behov hos människan och primärt göra henne till en konsument. Men kanske ser vi ett paradigmskifte också i marknadsstrukturerna. Bland den unga generationen blir det allt vanligare med second hand, byte av produkter sinsemellan och återvinningsprodukter.
Det skulle inte förvåna mig om den frivilliga enkelhetens ideologi kommer allt starkare i Norden och Finland också."

Det här tror jag och hoppas också, och försöker själv fundera på hur jag kan göra mitt liv enklare och på så sätt rikare (fast inte materiellt då). Vi är ju helt lurade att tro att vi behöver mera, nyare, bättre, snyggare, mer uppdaterade grejer i nya färger och former hela, hela tiden. Jag trillar fortfarande i fällan ganska ofta, fast jag försöker genomskåda mina s.k. behov av olika saker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar