söndag 24 maj 2009

Martha

Nu har jag råkat surfa in på diskussionsforum som jag har önskat mig länge, nämligen där man kan diskutera ekologiska vardagsfrågor. Dessvärre verkar det inte vara så många som hittills har hittat det, för diskussionens vågor går allt annat än höga - tyvärr. Det är Marthaförbundet som har startat diskussionsforumet, men det verkar vara en rätt marginell företeelse i Svenskfinland att vara intresserad av såna frågor, eller så är det bara så undanskymt att ingen upptäcker det. Sätter i alla fall ut en länk, ifall någon skulle råka vara intresserad. http://forum.martha.fi/

Marthaförbundet har för övrigt en hel del intressant på sina hemsidor, som man kan ha nytta av i vardagen. Tex deras infobroschyr "Kvinnor och kemikalier" och deras ekologiska städtips är guld värda. Jag har i alla fall ändrat mitt "kemikaliebeteende" totalt efter en föreläsning som jag var på med en av Marthaförbundets ekologirådgivare. Efterhand som flaskor och burkar har tagit slut har de ersatts med mera miljövänligare och människovänligare alternativ eller inte ersatts alls. Kanske jag har varit nyhjälplös, men för mig har det i alla fall varit en fantastisk upptäckt att man kan hålla ett hem rent med ättika, såpa, diskmedel (miljövänligt, förstås) och lite Universal Stone (det har min man introducerat hos oss) och slippa alla starka medel, som påverkar både människor och djur och natur. Billigt blir det dessutom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar