lördag 16 maj 2009

Vinden viskar ditt namn


Jag känner ett intuitivt motstånd mot kärnkraft. Kanske har det med Tjernobylolyckan att göra, den satte spår i en ung flicka. Inte fysiskt men psykiskt. Inte för att jag ens var i närheten eller blev drabbad på något särskilt sätt, men jag minns att det var fruktansvärt skrämmande. Ödesdigert...
Okej, det talas om ren energi. Om effektivitet och säkerhet och att med dagens teknologi så händer inte såna olyckor igen. Kärnenergi ökar inte på koldioxidutsläppen och skapar arbetsplatser och allt vad den nu var. Med egen kärnenergi så behöver Finland inte importera så mycket energi. Men för mig ekar bara en fråga i huvudet hela tiden: Men kärnavfallet då? Men kärnavfallet då? Vad tänker ni göra med det? Jag har inga som helst faktaunderlag angående kärnkraft, är helt ostuderad på området, vet ingenting, rätt och slätt. Men jag vet att jag inte tycker att det går för sig att producera en massa bokstavligt talat livsfarligt avfall som aldrig slutar att vara livsfarligt och som det inte går att göra sig av med. Det är i mina ögon fullständigt ologiskt och konstigt och dumt och otroligt fräckt. Läste i något sammanhang om hur forskarna funderar, inte bara på själva slutförvaringen och hur man ska bunkra in allt så att det inte någonsin läcker ut, utan också vilka symboler man ska förse bunkern med, så att också framtidens människor ska fatta att det är livsfarligt. Diskussionen gick ut språklig synvinkel och om jag minns rätt så menade forskarna att det inte finns några allmänmänskliga symboler som sträcker sig över så lång tid, att man skulle kunna förstå dem i framtiden. Om man om tex 10 000 år plötsligt skulle hitta förvaringsplatsen, så skulle man inte veta vad där finns och inte förstå symbolerna som varnar för livsfara. Om inte människan har genmodifierats till oigenkännlighet före det, så kännetecknas hon också i framtiden av nyfikenhet och öppnar naturligtvis locket och tittar in och puff!

Okej, mina argument kanske är på lite barnslig nivå, skulle säkert inte räcka på politisk debattnivå (och jag är ju ingen politiker heller), men för mig personligen räcker de. Låg och funderade i de här tankebanorna en gång. Insåg att jag aldrig hade sagt, gjort eller skrivit något mot kärnkraft (inte ens när det var aktuellt i Kristinestadstrakten). Insåg också att egentligen verkade det som att jag accepterade kärnkraft. Insåg att i själva verket så använde jag kärnkraft, betalade för den och värmde huset med den och laddade laptopen och telefonen med den.

Började surfa runt lite på internet och läsa om vilka energikällor elbolagen använder. Till allra största delen - förstås - kärnkraft och andra ickeförnybara energikällor, som fossila energikällor (naturgas, stenkol, torv, olja). Nog har jag ju vetat det hela tiden. Men för mig började det kännas svårare och svårare att tänka på att vi värmer vårt hus med det här. Diskuterade med min man om saken. Jo, han köpte mina argument, viss var det så. Men vad skulle vi göra åt saken? Naturligtvis sänka värmen, släcka lampor, byta till energisparlampor, skaffa strömbrytare till alla apparater, dra ut onödiga sladdar, duscha snabbare. Men ändå behövs det ju energi. Skaffa solpaneler, eget vindkraftverk? Kanske någon gång. Men det enklaste alternativet var att kolla priserna på förnybar elenergi, begära offerter och välja den bästa, säga upp det gamla avtalet och numera använda 100 % förnybar energi. Det kostar lite mer, men vår elräkning är inte högre än tidigare i alla fall, eftersom vi använder mindre energi (fast den är högre än vad den hade varit med "vanlig" energi).

Vindkraft är aktuellt i trakterna nu. Många verkar vara emot det. Okej, ett vindkraftverk vid tomtgränsen kanske inte är så kul och definitivt inte i världsnaturarvet. Men har du någon gång rest runt i Finland? Utanför de större städerna och viss bebyggelse är ju Finland i princip bara ödemark. På riktigt! Här finns ju hur mycket utrymme som helst! Visst har vindkraft också sina miljökonsekvenser, men inte alls lika stora och ödesdigra. Okej, jag medger, jag har inga pålästa argument här heller (men nu har jag lånat en bok om vindkraftverk på bibilioteket, som jag ska läsa snart, så att jag vet mera), men det MÅSTE gå... I kombination med minskad energiförbrukning över huvud taget.

Det stod förresten i tidningen att Österbottningarna hör till värstingarna vad gäller utsläpp per person...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar