torsdag 30 april 2009

Brunett eller blondin



Numera är jag brunett eller möjligen rödhårig. Tidigare också blondin ibland, men inte just nu i alla fall. Kanske någon gång i framtiden igen om det blir möjligt att bleka håret på ett mera miljövänligt sätt.

Som en del av min ekorenovering har jag slutat färga håret på det konventionella sättet. Det finns ju många frisörer som har fått sluta jobba för att de har blivit allergiska och vissa ämnen i hårfärg kan alltså vara både allergi- och cancerframkallande och hormonstörande. Jag är INTE intresserad av det! Min frisör är inte någon ekofrissa, men hon vill gärna behålla sina kunder så hon har faktiskt gått med på att färga mitt hår med örthårfärg. Första gången jag provade på hårfärgen kändes det som om jag hade fastnat med huvudet i en jättestor sjögräsmatta under behandlingstiden. Men jag har aldrig varit särskilt känslig med mitt hår, så jag tänkte bara att om det blir grönt eller något, så får hon väl raka bort det. Det växer ju ut igen! Men det blev riktigt bra till sist!

Med de där växtbaserade färgerna kan man bara föstärka sin egen hårfärg eller färga håret mörkare, så därför blir det inga ljusa slingor för min del nu. Men nu har faktiskt ett av de större frisörmärkena börjat med en miljövänligare hårfärg, så min frissa har lovat att hon ska köpa in den och jag har lovat att ställa upp som provkanin. Hon vill väl gärna slippa min sjögräsfärgning, antar jag...

Det tar två timmar för "sjögräset" att verka, så det är ju inte så praktiskt, men vi har löst det så att resten av familjen kommer in och blir klippta under tiden (vi bor nära frissan), medan jag sitter med min gröna smörja på huvudet. Så där slår vi faktiskt flera flugor i en smäll trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar