måndag 13 april 2009

Köttbullar

12.4.2009 20:35:56
Köttbullar


Familjens nya favorit i matväg har blivit köttbullar på ekologisk lammfärs. Lammfärsen finns att köpa i saluhallen, ibland åtminstone. Nu till påsken har ju alla velat ha lamm/får kött. Stod i kö bakom en dam som hade beställt en fårfiol och hon betalade mer än 50 € för köttstycket. Där hade nog min gräns passerat för vad en köttbit får kosta, om det inte var så att jag väntade minst 15-20 gäster för att dela på härligheten. Förutsatt att de ens tycker om fårkött. Bjöd de ovannämnda lammköttbullarna när svärfar var och hälsade på. Han verkade tycka att de var helt goda, för han sa "De smakar ju inte alls ull!".

Kött är väl förresten vår familjs allra svagaste sida. Där käkar alla glatt i sig alla våra andelar av jordens resurser och mycket till och dessutom allt som vi har lyckats spara in på genom att samåka och kompostera. Minsta lilla amatörtest på nätet där man kan mäta vilka ekologiska fotspår man lämnar efter sig blinkar med rött när det kommer till vårt köttätande. HJÄÄÄLP! Jag har försökt med krossad soja istället för köttfärs och sojabitar istället för köttbitar. "Det luktar konstigt!" sa den minsta och vägrade smaka. De andra var väl artigare än så, men petade bara i maten. Jag har försökt med morotsbiffar. Samma reaktion. Quinoa. Alla vägrade. Har försökt med liiite kött och myyycket grönsaker. Alla fiskar upp köttet och jag får ta grönsakerna. Och en riktig smörgås ska ha skinka på, helst flera skivor, enligt vissa i vår familj. Ärtsoppa kan gå i nödfall. Vi snackar seriösa problem! Det enda jag kan trösta mig med är att nötkött undviker vi (som är allra värst ur ekologisk synvinkel) och nästan all annan mat som vi äter är ekologisk...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar