fredag 17 april 2009

Mera ekologisk mat

17.4.2009 12:37:33
Mera ekologisk mat

Vi började med ekologisk mat på prov. Det var jag som föreslog för min man att vi skulle pröva i en månad att välja ekologiskt alltid när alternativet fanns. Jag minns inte mera exakt vad det var som fick mig att föreslå det, antagligen hade jag läst någon bok eller artikel. Det kändes bara lite svårt att faktiskt ta steget och börja köpa ekologiskt, eftersom en ekologisk produkt oftast är betydligt dyrare än en konventionell motsvarande. Men om det var på prov bara, så tänkte jag att då kan man gå in för det med hull och hår och om det blir dyrt, så kan man alltid för sig själv tänka att det är bara den här månaden. I början förfasade jag mig över priset (tycker fortfarande att det är onödigt högt), men maten vi åt blev så god, trots samma vanliga recept! Och under den där månaden läste jag allt jag kom över angående ekologisk odling och allt som hade med saken att göra och refererade för min man, eftersom han inte var fullt så intresserad. Han i sin tur började titta på en programserie på JIM-kanalen som hette "Maa ilmassa" och handlade om samma tema, så när månaden hade gått så konstaterade vi båda att för oss fanns inget annat alternativ än att fortsätta med ekologisk mat, med tanke på vår egen hälsa och med tanke på jorden vi bor på om med tanke på att det helt enkelt är mycket godare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar