fredag 24 april 2009

Tankar om tid


Det finns en person vars böcker har gjort väldigt stort intryck på mig. Hon heter Bodil Jönsson och är proffessor vid Lunds tekniska högskola. Hon har skrivit om allt möjligt, men det är hennes böcker om tid, "Tio tankar om tid" och "I tid & otid hemma och på jobbet" som jag har fastnat för. Jag skulle kunna skriva en skild kommentar om nästan varje kapitel i båda böckerna, för där finns så många intressanta tankar om förhållandet till tiden. Jag brukar nästan aldrig läsa samma böcker flera gånger - världen är ju full med böcker, men de här två äger jag faktiskt sedan 2004 och brukar alltid återvända till dem med jämna mellanrum, för där finns alltid något tänkvärt... Här är bara ett citat:

"När ekonomisystem skenar, när ekologiska system vacklar, när mark, luft och vatten tar ofattbart mycket stryk, och när ingen egentligen ser mer än en begränsad del av symtomen, då är det dags att tänka en gång till. Tänk om vi har missat själva grundbulten?" ..." Kanske blir det fel för vår miljö, våra sociala relationer och för vår sinnesfrid om vi inte kommer till rätta med själva grundbulten i detta sammanhang, nämligen med vår relation till tiden. Tänk om det är den som hängt upp sig? Och tänk om bieffekterna av en annorlunda tidsupplevelse kan påverka oss mera i miljövänlig riktning än vad de direkta miljöinsatserna gör?"
"... en stor andel av den västerländska utvecklingen har inriktats på att "spara" tid. Jag kan inte låta bli att ge ytterligare ett av mina favoritexempel" ... "Antag att du har fem mil till arbetet, så att du kör bil tio mil om dagen. Det gör du kanske på ungefär en timme. Men tar det verkligen en timme att köra 10 mil? Låt oss räkna efter (siffrorna är redan lite föråldrade men proportionerna är korrekta). Det kostar ungefär 200 kr att köra bil 10 mil. De tvåhundra kronorna måste man arbeta ihop. Medelinkomsten per timme efter skatt är 50 kr. Det tar alltså 4 timmar att få ihop pengarna till bilkörningen. Jamen, då tar det ju inte 1 timme att köra bil utan 1 + 4 timmar, det vill säga 5 timmar! Då är ju medelhastigheten 20 km/h (avståndet 10 mil, dvs 100 km under 5 timmar). Då kan man faktiskt lika gärna cykla!"
"Exemplet är slående. Hur kan man använda sig av det för egen del? Det är ju ingalunda enkelt att säga till sin arbetsgivare att "Jag tänker omdisponera min tid. I stället för 8 timmars arbetstid plus 1 timmes bilkörning ska jag arbeta 5 timmar och och cykla 4 timmar". Det individuella är inte fristående och lättföränderligt utan sammanflätat med näringslivet, arbetsplatserna, inköpsställena, vården och hela den offentliga sektorn. Det mesta bygger på bilism. Men det betyder inte att det är farligt eller onödigt att tänka "jag kan kanske lika gärna cykla". Dels kan man alltid ändra en och annan vana i det lilla till något som man trivs bättre med. Dels kan större förändringar börja just här."

http://www.certec.lth.se/bodil/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar