måndag 13 april 2009

Ecokonsumtion



Har läst Eco Queen tidningen som jag fick för några dagar sen... "Njut med gott samvete" står det på framsidan. Plus för en tidning där man inte behöver leta med förstoringsglas efter naturvänliga produkter som oftast dessutom är producerade på ett rättvist sätt. Och för att de på alla sätt försöker få fram att ekologiskt inte behöver betyda tråkigt och beige och försakelse. Plus också för några bra artiklar.

Minus ändå för lite samma sak, för att utgångsläget är att man ska konsumera sig grön. Lite försakelse (eller mycket, beroende på var man startat) kan det nog behövas ändå. Att helt enkelt lämna något oköpt, att inte alltid ens tänka i termer av köpa/inte köpa. Men det tar länge att lära sig leva så, när hela samhällsapparaten runt en snurrar kring mantrat "mera, nytt, trendigt, vackrare, bättre". Jag kan inte säga att jag tagit många steg i den riktningen, bara några stapplande. Hela den västerländska livsstilen har ju på många sätt börjat gå ut på att man definieras via sin konsumtion. Kläderna, sakerna, vad man omger sig med berättar vem man är, eller kanske vem man skulle vilja vara. Någon trendig typ har jag aldrig varit, men att påstå att jag inte skulle vara påverkad i högsta grad av konsumtionssamhället skulle vara lögn. Så visst blir det ju så att när man håller på med en ekostädning i sitt liv, så blir det mycket konsumtionen som man måste ta ställning för eller emot. Det är ju det första som kommer emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar