lördag 12 mars 2011

Fiskelycka


Mitt senaste mål inom matlagning är att vi ska börja äta mera fisk och att fisken helst ska vara vild. Fisk är kanske mitt svagaste område. Fiskpinnarna är det nog några år sen jag lämnade åt sitt öde, men sen har det mest blivit regnbågsforell om det över huvud taget vankats fisk.

På senare tid har jag också börjat köpa strömmingsfileer. Förut stekte jag dem i ägg och ströbröd, men sen min man (och jag) lämnade bort de inhemska sädesslagen så har jag upptäckt att man kan steka dem i bara smör och de blir hur goda som helst. Det är dessutom mycket enklare och snabbare.

Idag åkte jag till Inre hamnen i Vasa och köpte fisk direkt av en fiskare som säljer där på lördagarna. Jag blev riktigt förvånad över hur lång kö det var, men de allra flesta var äldre människor. Som nybörjare på området föll jag för mina två säkra kort, nämligen en hel, vild lax och strömmingfileer. Originellt, jag vet, men nästa gång tror jag att jag ska pröva på röding. Siken hade redan tagit slut när jag kom dit, så nästa gång ska jag också stå i kö redan vid öppningsdags. :)

När jag kom hem skar jag upp så många laxmedaljonger som fisken räckte till och av det som blev kvar i stjärtändan lagade jag färs, som jag ska använda till att laga fiskbiffar senare. Underbart blekt babyrosa fiskkött, istället för det där neonorange som odlad fisk har!

Vi åt laxmedaljongerna idag och det blev kvar så mycket att det räcker till tre lunchportioner att ta med till jobbet nästa vecka. Färsen kommer säkert att räcka till biffar för en middag för hela familjen och någon eller några lunchportioner också. Fiskhuvudet och den delen av ryggraden (säger man så om fisk?) som blev kvar kunde jag ha kokat till buljong, men nu har vi så mycket fiskbuljong i frysen redan att jag inte tyckte att vi behöver mera för tillfället, så istället kokade jag bara upp det till katten. Det blev två portioner, varav den ena redan är uppäten med mycket god aptit.

Billigt blev det inte, kan jag säga, 27 € kostade fisken. Så mycket har jag aldrig betalat för en fisk förut, men om man då tänker att fem personer får mat två gånger plus 4-5 lunchportioner, så kanske det inte blir SÅ dyrt i alla fall - mindre än 2 € per portion i medeltal, eller billigare än en mikroportion med färdig mat även om man räknar med allt det andra vi åt till. Och hur många gånger bättre än färdigmat? Barnen fick potatismos och riven morot och vi vuxna åt coleslaw och riven morot till, ekologiskt förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar