torsdag 24 mars 2011

Vindkraft

Kärnkraftsdebatten har lite grann vaknat till liv igen. Det är ju valtider men inte minst har diskussioner väckts på grund av händelserna i Japan. Många är skeptiska till kärnkraft, men de flesta låter det stanna där.

I dagens tidning läste jag (igen den finska lokala) att andelen vindkraftskunder inte har ökat alls i Vasa elektriska och att andelen som köper vindkraft är försvinnande liten.

Okej, det är precis samma ström som kommer i alla fall, men det är ändå ett ställningstagande för förnyelsebar energi att välja vindkraft i stället för kärnkraft att lysa upp och eventuellt värma huset med och surfa på nätet med. Vi har köpt vindkraft i ett par års tid. Här kan du läsa om hur jag resonerade då det blev aktuellt. När jag läste vad jag skrivit där märkte till min förvåning att jag är mer påläst om kärnkraft nuförtiden, men mina åsikter är fortfarande de samma.

Vi köper förresten vindkraft från Vasa Elektriska. Jag surfade runt då för ett par år sen och skaffade offerter från många olika elbolag innan cirkeln var sluten och jag insåg att den billigaste vindkraften finns här. Nu har jag inte kollat priserna sen dess, men jag kan bara tipsa om att det är hur enkelt som helst att byta till vindel, om man bara vill.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar